tirsdag 23. november 2010

Tidssoner


Jeg trodde at når vi skulle bo så lenge på hytta kom det til å bli mye lesing. Men nei da, dagene raser forbi mens vi tusler rundt. Noen få sider på senga hver kveld, og så snork.
Har likevel lyst til å lufte et tema fra Jon Severuds "Gjenreise" (han drar i fotsporene til Aasmund Olavsson Vinjes Ferdaminne). Severud forteller at fram til slutten av 1800-tallet hadde vi forskjellige tidssoner her til lands. Det var 22 minutter forskjell mellom Kristiania og Bergen, og 1 time og 47 minutter forskjell fra det vestligste punktet ytterst i Sognefjorden og til Kirkenes lengst øst.
Vi har liksom vår egen tidsregning her på hytta også, men bortsett fra det var dette noe helt nytt for meg. Da jeg senere luftet saken for familie og venner fikk jeg inntrykk av at dette var godt kjent.
Så nå er spørsmålet: Er det bare jeg som er så utafor??

4 kommentarer:

  1. Overhodet ikke. Dette hadde jeg aldri hørt om før. Du må ha en sjeldent opplyst familie :)

    SvarSlett
  2. Dette var heilt nytt for meg også, om det kan vera til noko trøst...

    SvarSlett
  3. Helt ukjent, uten at det kan legges fram som bevismateriale for noe som helst, dessverre... :(

    SvarSlett
  4. He-he... Jeg har faktisk mellomfag i historie (NTNU i Tr.heim), men dette var nytt for meg også! Kan det være at noen prøver å sole seg i glansen fra kunnskap de ikke hadde før du bragte emne på bane, tro?

    SvarSlett