torsdag 9. desember 2010

Julebakst-revolusjon


Kryss i taket - vi har (endelig) kjøpt ELEKTRISK krumkakejern. Har i alle år stått med et eldgammelt jern jeg arvet fra ei dame som ble født i 1880! Det må snus, det svetter, røra pipler ut, og fingertuppene svis. I går befant det gamle jernet seg mange mil fra hytta, og da ble det endelig innkjøpt en "nymotens" gjenstand.
Milde himmel, strull-stekinga gikk som en drøm, ikke noe søl, ingen svette, ingen brente fingre! Finnes det fortsatt noen som driver med sånne gamle saker, eller var jeg den aller siste?
Strull er NYDELIG - oppskrift her


Hos oss heter det ikke innogutkaker. De bæres inn, sjelden ut. Her bor det nemlig to kakeglade mennesker. (Men tross alt, de fleste stykkene her skal snart få et nytt hjem). Delfiakaker lages på minst tjue forskjellige vis. Nå har jeg nettopp sett en oppskrift med cognac i - den skal utprøves neste gang!


Og hva kalles dette - rosetter? kruser? For denne produksjonen er det faktisk best med nettopp et eldgammelt jern. Kanskje fordi de brukte støpjern før i tida, kanskje fordi et gammelt jern er innkjørt og innsatt, men helt klart fordi de gamle mønstrene er vakrere. Men noe sånt arvet jeg ikke fra 1880-dama. Så jeg sliter litt. Men lager dem likevel - de er stråhattmannens yndlingsspise! Kanskje noen har et gammelt rosettjern de vil selge? Eller vet av noen som vet av noen osv.

9 kommentarer:

  1. Nam nam!! Og grattis med nytt jern!

    SvarSlett
  2. Og hva med alle oss som verken har krumkakejern (jeg pleier å låne fra min nitti år gamle far) eller oversikt over rosetter & co?
    Jeg får i hvert fall en slags prestasjonsangst når jeg leser bloggpostene dine. Her går det litt på halv tolv, det meste er ikke gjort osv. Det er bra vi har noen blant oss som veier opp for oss andre :)

    SvarSlett
  3. Hah! Nå har jeg kjøpt meg krumkakejern :)

    SvarSlett
  4. When I was a little girl (about 56-58 years ago) and not yet allowed to make an oven-baked pie, I made (by turns with my brothers, they made cake and buttercake) in the weekend this 'Arretje Nof' cake, indeed as I remember, also with Delfi! Later the applepie became my specialty...
    Thanks Ingri, for having that taste back again!

    SvarSlett
  5. Men hvilket krumkakejern kjøpte du? Hilsen støpejern fanstast som vurderer å modernisere seg.

    SvarSlett
  6. Ha, ha så artig at du går i moderniseringstanker! Krumkakejernet befinner seg fortsatt på hytta, men jeg skal sjekke neste uke for da skal vi en tur innom og hente ditt og datt, men det er kanskje alt for sent for deg? Egentlig tror jeg de fleste jern er ok, og jeg kan aldri tenke meg at jeg kjøpte noe særs dyrt. Lurer på om det er noe som heter Wilfa?
    Uansett: lykke til med krumkakene!

    SvarSlett
  7. Wilfa ja, stemmer. Har stekt strull i dag og er fortsatt fornøyd!
    Ble det modernisering eller ny omgang med støpejernet?
    God jul når du kommer så langt!

    SvarSlett