tirsdag 31. mai 2011

Blomster-glede


Med fire-femåringer på hytte-innlån blir Stråhattmannen og jeg presentert for nye innfallsvinkler og opplevelser. Bebreidende og lett oppgitt slår småjentene fast at det ikke er blomster på hyttetomta. Blomster? Her hvor vi mener det er blomst på blomst i krukker og bøtter og potter
-Joo, men ikke så mange markblomster!


De to små damene vil ut på plukketur, nemlig. Og det får de lov til: De skal få gå utenfor skigarden og bort til nærmeste gård for å sanke. O glede og overraskelse. De gjentar budskapet for å forsikre seg om at de virkelig er innvilget frigang, Den eldste tar den yngste i hånda, og så bærer det i vei mot blomsterlykken.
Akkurat mens jeg overveier om jeg må rusle bort og se etter dem, er de tilbake.
Jaah! De har funnet de aller fineste blomstene. Og visst er de pene!! Så vidt jeg vet ble løvetann en gang innført til Norge blant annet på grunn av sin skjønnhet, og nå får de plass i den aller fineste skålen på utebordet


tett ved eggeglasset med den sarte skogstjernen og to gule stemor.
Tusen takk jenter - det blir nok flere "utenforgjerdetopplevelser"!

PS: Ser Hyttedager har fått en ny følger, linda.sol68 - hyggelig, velkommen til bloggen!

3 kommentarer:

  1. Å,så koselig du fortalte det:)
    Rart hvor fin løvetannen er når du får den over rekt av små barnehender! Men den jeg ser på plena mi,er slett ikke fin:)

    Ha en fin dag
    Klem Synnøve i fra Synnøvesheim

    SvarSlett
  2. Schöne, liebliche Farbkleckse direkt aus der Natur, den Löwenzahn mag ich auch besonders gern. Liebe Grüße, Doris

    SvarSlett